Fakty o zdrowiu - Oburęczne dzieci bardziej nadpobudliwe?
Dzień dobry. Szkoła nie może stwierdzić, że "nie chce dziecka". Szkoły mają za zadanie dostosować warunki, tak aby były sprzyjające dla każdego dziecka. Warto udać się do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i postarać o orzeczenie o kształceniu specjalnym. Jeżeli w szkole masowej pojawiają się problemy z zachowaniem i impulsywnością, naprawdę warto pomyśleć o klasie integracyjnej, a nawet wysokofunkcjonującej klasie specjalnej (które są 4, 5 osobowe). W takich klasach dziecko będzie mogło się realizować, przyzwyczaić do trybu pracy - nauka będzie zindywidualizowana, a warunki dopasowane do jego potrzeb - dzięki temu trudne zachowania na terenie szkoły znikną. Jeżeli problemem faktycznie jest tylko zaburzenie przetwarzania słuchowego, nie ma opcji, żeby dziecko nie przystosowało się do takiej klasy i nie czerpało z niej korzyści jeżeli nauczyciele, terapeuci i rodzice będą ze sobą współpracować. Jest to na pewno korzystniejsza opcja i dla dziecka i dla jego rodziny. Dzięki temu dziecko będzie mogło nauczyć się odpowiednich zachowań społecznych, rozwijać i pokonywać trudności, uodparniać się na frustrację - a nie unikać tych sytuacji i pogłębiać trudności. Im dłużej odwleka się włączenie dziecka w grupę, ty trudniej będzie tego dokonać w przyszłości. Jeżeli trudne zachowania dziecka mają duże nasilenie warto rozszerzyć diagnozę i wykluczyć inne zaburzenia (przede wszystkim zaburzenia neurorozwojowe, które często są mylone). W przypadku zaburzeń przetwarzania słuchowego ważne jest, aby w życiu codziennym:
kierować komunikaty w stronę dziecka, po wcześniejszym upewnieniu się, że na nas patrzy i jest skupione (dotknąć dziecko w ramię, skupić jego wzrok na sobie), polecenia kierowane do dziecka powinny być krótkie i jednoznaczne, ważne aby redukować wszelkie szumy i hałasy w tle (całkowicie wyłączone radio i wyłączony telewizor).
Pozdrawiam,
Justyna Sordyl-Grajcar
www.psychoterapeutakatowice.pl
Nasi lekarze odpowiedzieli już na kilka podobnych pytań innych użytkowników.
Poniżej znajdziesz do nich odnośniki:
- Jak wyglądają zaburzenia wybiórczej uwagi na bodźce słuchowe? – odpowiada Redakcja abcZdrowie
- Jak pomóc dziecku z ZA? – odpowiada Mgr Arleta Balcerek
- Czy dziecko z zaburzeniami przetwarzania słuchowego podlega pod orzeczenie o niepełnosprawności? – odpowiada Lek. Konstanty Dąbski
- Na czym polegają zaburzenia przetwarzania słuchowego? – odpowiada Lek. Konstanty Dąbski
- Jak pomóc dziecku z zaburzeniami słuchu? – odpowiada Lek. Jerzy Bajko
- Co zrobić gdy dziecko ma problemy z czytaniem? – odpowiada Lek. Konstanty Dąbski
- Czy rodzic dziecka z ADHD może żądać od wychowawcy pokazania uprawnień? – odpowiada Mgr Aurelia Grzmot-Bilska
- Jak powinnam postąpić z dzieckiem w tej sytuacji? – odpowiada Mgr Katarzyna Balcerzak
- Problem dziecka ze zdaniem do następnej klasy – odpowiada Mgr Monika Prus
- Indywidualne nauczanie dla dziecka – odpowiada Mgr Barbara Szalacha
artykuły
Niepełnosprawność sprzężona - rodzaje, terapia, orzeczenie
Niepełnosprawność sprzężona to współistniejące, zł
Dysleksja - definicja, rodzaje, przyczyny, objawy, rozpoznanie, metoda Warnkego
Dysleksja u dzieci potrafi być czymś równie proble
Dysortografia - charakterystyka, diagnoza, przyczyny, leczenie
Kolejne niepowodzenie na dyktandzie i słabe oceny,