Trwa ładowanie...

Bieganie - wpływ na mięśnie i psychikę. Efekty biegania

Bieganie to sport, po który sięga coraz więcej osób. Zaczynamy biegać z różnych powodów. Jedni chcą stracić nadmierne kilogramy, inni poprawić swoją kondycję, jeszcze inni doskonalić swoją szybkość i doskonałość. Bez względu na to, co nami kieruje, należy podejść do biegania bardzo ostrożnie. Na efekty naszej pracy zwykle trzeba poczekać, a zbyt intensywny trening może nie tylko pogorszyć nasze samopoczucie, ale także bardzo źle wpłynąć na stan naszych mięśni.

Zobacz film: "Zachowasz formę i się nie zamęczysz. Pięć prostych patentów"

spis treści

1. Jak prawidłowo biegać?

Bieganie ma wiele twarzy. Wyróżniamy trucht, bieg długodystansowy, sprint, interwały, etc. Każdy z tych rodzajów dopasowany jest do różnych możliwości i preferencji biegacza, a także do stopnia jego zaawansowania. Na początek najlepiej wybrać trucht i lekki bieg bez zatrzymywania się (chodzi tu o rezygnację z interwałów, zatrzymywanie się, kiedy gorzej się czujemy, jest jak najbardziej wskazane).

Bardziej doświadczeni biegacze próbują swoich sił w sprincie, a ci, którzy chcą poprawić swoje wyniki sięgają po interwały.

Błędy podczas biegania
Błędy podczas biegania

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, iż nieodpowiednia technika może doprowadzić do bólu pleców,...

zobacz galerię

Najlepsze efekty daje bieganie rano. Pozwala wówczas na podkręcenie metabolizmu na cały dzień. Aby zauważyć szybko pierwsze efekty biegania, biegaj 3 razy w tygodniu. Niestety nie zobaczymy efektów, biegając tylko raz w tygodniu.

Jeśli mamy już doświadczenie w bieganiu, może przyśpieszyć efekty biegania, łącząc bieg ze sprintem. Taki trening interwałowy sprawi, że będziemy spalać jeszcze więcej kalorii i przyśpieszymy efekty biegania.

Pamiętajmy też, że najlepiej utrzymywać tętno na poziomie ok. 70% naszego tętna maksymalnego.

2. Efekty biegania

Po pierwsze bieganie wpływa pozytywnie na całe nasze ciało. Biegając na długich dystansach spalamy tkankę tłuszczową i przyspieszamy proces odchudzania. Sprint i interwały wzmacniają dodatkowo mięśnie i sprawiają, że nasza siła jest dużo większa.

Efekty biegania to również poprawa naszego zdrowia. Dzięki regularnej aktywności fizycznej obniżamy ciśnienie krwi, poziom cholesterolu i tętno spoczynkowe. Bieganie sprawia, że nasze serce jest zdrowsze i silniejsze. Inne efekty biegania to szybszy metabolizm, szybsze oczyszczanie organizmu z toksyn, lepsza odporność, mniejsze ryzyko cukrzycy, mocniejsze kości, a nawet niższe ryzyko raka piersi.

2.1. Bieganie a psychika

Dla wielu osób bieganie to coś więcej niż wysiłek fizyczny. Z czasem przeradza się w pasję i może zmieniać naszą osobowość i sposób patrzenia na świat.

Ludzie zmieniają swoje życie, porzucają złe nawyki, a wraz z nimi często zmieniają ludzi w swoim otoczeniu. Są to często najbardziej pozytywne efekty biegania, ponieważ ludzie zarażają swoim optymizmem i zachęcają innych do biegania.

Kolejny efekt biegania to zmiana sposobu patrzenia na świat. W efekcie biegania dostrzegamy inne aspekty rzeczywistości, ponieważ patrzymy na wszystko oczami biegacza.

Bieganie sprawia, że świat nie jest już miejscem życia, ale planowania kolejnych tras, czy maratonów. Ponadto każda osoba, która jest pasjonatem biegania, stawia sobie kolejne cele, jak np. przebiec maraton i je realizuje. Efekty biegania to także m.in. niesamowita wiara w swoje możliwości.

Zobacz też:

3. Bieganie a mięśnie

Podczas treningu angażujemy prawie wszystkie grupy mięśni, a to powoduje, że nasz organizm znacznie chętniej spala nagromadzony tłuszcz. Jogging przyczynia się do rozwoju mięśni, a dzięki temu łatwiej jest nam spalać tłuszcz przez cały dzień.

Wielu kulturystów w obawie przed utratą tkanki mięśniowej rezygnuje z biegania. Boją się, że po codziennym joggingu staną się podobni do typowych lekkoatletów, którzy są smukli i szczupli. Czy mają rację? Nie do końca. Codzienne bieganie nie zagraża masie mięśniowej, jeśli nie jest to bieg długodystansowy. Ponadto prawidłowo dobrany trening umożliwia spalanie tkanki tłuszczowej, przy jednoczesnym kształtowaniu mięśni.

Podczas biegu najbardziej intensywnie pracują mięśnie nóg, ramion, pleców, rąk i brzucha. Grupy tych mięśni dotleniają się, poprawia się również ich tonus (napięcie mięśniowe). Bieganie polecane jest osobom cierpiącym na bóle pleców związane ze stresem, ponieważ doskonale rozluźnia napięte mięśnie.

Należy jednak pamiętać, że podczas biegania bardzo łatwo o kontuzję. Dlatego bardzo ważna jest rozwaga i dopasowanie planu treningowego indywidualnie do własnych potrzeb i możliwości.

Biegając, możemy uszkodzić nie tylko mięśnie, ale także stawy i ścięgna, dlatego najważniejszą częścią całego treningu jest rozgrzewka i rozciąganie. Pozwala to na przygotowanie mięśni do wysiłku. Nieodpowiednia lub zbyt krótka rozgrzewka może skończyć się bardzo źle.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.