Sinsay wycofuje cztery produkty. Zawierają kadm, nie wolno ich używać
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że w kolczykach wyprodukowanych w Chinach i dostępnych w sprzedaży w sklepach Sinsay wykryto podwyższoną zawartość kadmu, co "może być niebezpieczne dla zdrowia".
1. Kadm. Dlaczego jest szkodliwy?
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów został poinformowany przez przedsiębiorcę LPP S.A., do którego należy m.in. sieć sklepów Sinsay o wykryciu podwyższonej zawartości kadmu w kolczykach występujących w ofercie sklepu.
Kadm to pierwiastek należący do metali ciężkich. Nawet niewielkie jego ilości zagrażają zdrowiu człowieka – jest wysoce toksyczny i kumuluje się w organizmie w różnych narządach, m.in. w wątrobie, trzustce, układzie nerwowym czy w nerkach.
W ciągu doby organizm ludzki jest w stanie wydalić zaledwie 0,01 proc. kadmu, który do niego trafi na jakiejkolwiek drodze, w tym pokarmowej. Najczęściej jednak na kontakt z kadmem naraża nas wdychanie zanieczyszczonego powietrza, ale również palenie papierosów.
Kadm w organizmie ludzkim zwiększa ryzyko:
- niewydolności nerek,
- miażdżycy,
- choroby niedokrwiennej serca,
- udaru mózgu,
- zaburzeń płodności,
- nowotworów – m.in. raka płuc, nerek i prostaty,
- osteoporozy.
Badania wskazują, że długotrwałe narażenie na ten metal ciężki może również zwiększać ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2. Jest też szczególnie niebezpieczny dla dzieci z uwagi na mniejszą masę ciała i większą ekspozycję, a według niektórych badań – także dla kobiet.
2. Szczegóły dotyczące wycofanych produktów
Sieć Sinsay w oficjalnym komunikacie poinformowała o wycofaniu partii kolczyków, w których stwierdzono przekroczenie dopuszczalnych norm dla kadmu. Chodzi o kolczyki o numerze modelu: 5372K-GLD.
Ten sam problem dotyczy także innych produktów dostępnych w sklepie marki – m.in. gumowej piłki do ćwiczeń oraz kosmetyczki.
Wycofane zostały produkty o numerach:
- 8828M-03X,
- 1897J-08X,
- 4516K-39X,
- 4516K-65X.
Piłkę, misę, kosmetyczkę czy kolczyki można zwrócić w dowolnym sklepie stacjonarnym lub odesłać po wypełnieniu formularza. Sklep ma również informację dla osób, które nie posiadają dowodu zakupu.
"Klienci, którzy nie posiadają dowodu zakupu, zostaną poproszeni przez personel o wypełnienie odpowiedniego formularza".
Karolina Rozmus, dziennikarka Wirtualnej Polski
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl