Trwa ładowanie...

Alanina – charakterystyka, występowanie, działanie, zastosowanie

Alanina jest aminokwasem, który jednoznacznie kojarzy się z suplementami dla sportowców. Jaka jest rola alaniny w organizmie? Dlaczego sportowcy stosują alaninę?

Zobacz film: "Ćwiczenie na mięśnie brzucha z wykorzystaniem przyrządu"

spis treści

1. Co to jest alanina?

Alanina jest związkiem organicznym zaliczanym do aminokwasów proteinowych. Alanina jest związkiem endogennym oznacza to, że powstaje wewnątrz organizmu. Aminokwasy proteinowe stanowią podstawę do syntezy cząsteczek białkowych. Alanina występuje w osoczu krwi oraz płynie gruczołu krokowego.

2. Gdzie występuje alanina

. Źródło alaniny to mięso, jaja, ryby a także żelatyna. Alanina znajduje się także w roślinach strączkowych, kaszy jaglanej, orzechach arachidowych, otrębach, kiełkach pszennych, nasionach dyni i nasionach słonecznika.

Niedobór alaniny występuje bardzo rzadko i najczęściej dotyczy osób, które są niedożywione i od dłuższego czasu w ich diecie brakuje białka.

Ćwiczenia na mięśnie
Ćwiczenia na mięśnie

Ćwiczenia zawsze należy dobierać do własnych możliwości, nie wolno zapominać o systematyczności oraz...

zobacz galerię

3. Jak działa alanina?

Alanina bierze udział w cyklu glukozowo-alaninowym. Polega on na metabolizowaniu glukozy i alaniny pomiędzy wątrobą a mięśniami, czyli przenoszeniu cząsteczek azotu.

Wśród sportowców znany jest suplement beta-alanina. Jego zadaniem jest poprawienie siły i wytrzymałości mięśniowej. Efektem stosowania beta-alaniny jest rozwój mięsni ich gęstości oraz rozmiaru. Alanina jest jednym ze składników kwasu pantotenowego (witaminy B5).

Alanina łagodzi objawy delikatnego przerostu prostaty, a także bierze udział w syntezie przeciwciał, które chronią nasz system immunologiczny.

4. Zastosowanie alaniny

Alanina może być wprowadzona do planu treningowego. Suplementacja alaniny jest zalecana osobom, które wykonują bardzo intensywne treningi. Zadaniem alaniny jest zwiększenie poziomu karnozyny w mięśniach, co powoduje zmniejszenie zmęczenia w trakcie treningu oraz po jego zakończeniu.

Zobacz takze:

Karnozyna ze względu na zdolność do zmiatania wolnych rodników tlenowych oraz działanie antyoksydacyjne wykazuje właściwości antynowotworowe i profilaktyczne wobec chorób układu sercowo-naczyniowego.

Alanina wpływa także na hamowanie zakwaszania mięśni. Alanina zawarta w beta-alaninie zwiększa zakres siły mięśni, a także sucha masę mięśniową. Dawkowanie alniny powinno być skonsultowane z trenerem i dietetykiem. Suplementacje alaniną trzeba dostosować do warunków fizycznych sportowca, który ją przyjmuje.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.