Młodsi nie przepadają za rowerem, starsi wolą go od biegania, czyli jakie dyscypliny uprawiają Polacy?
Jazda na rowerze to najchętniej uprawiany sport przez Polaków, zaraz na drugim miejscu plasuje się bieganie. Wyraźnie jednak widać różnice międzypokoleniowe. Nie w każdej grupie wiekowej jazda na rowerze jest w TOP 5 i nie każda grupa równie intensywnie biega. Kto i jak uprawia sport? – wyniki badania ARC Rynek i Opinia.
Rowerzyści na stałe wpisali się w polski krajobraz. Można odnieść wrażenie, że na rowerze jeżdżą wszyscy, jednak okazuje się, że jest grupa wiekowa, w której odsetek fanów tej dyscypliny jest istotnie niższy niż w pozostałych. To osoby najmłodsze, w przedziale wiekowym 18-24 lata, którzy jazdę na rowerze jako uprawianą dyscyplinę wskazują dopiero na szóstym miejscu.
Zupełnie odwrotnie jest w grupie 45+ u osób starszych, zaś największy odsetek rowerzystów jest wśród osób z przedziału wiekowego 35-44 lata (54%). Rower to zdecydowanie ulubiona dyscyplina osób powyżej 35-tego roku życia i 45-tego roku życia oraz wśród kobiet, które dwukrotnie częściej wybierają rower niż bieganie.
Ludzie młodzi najczęściej deklarowali uprawianie sportu w ciągu ostatnich trzech miesięcy, z kolei to w starszych grupach wiekowych sport uprawiany jest z większą regularnością. Niezależnie od pokolenia osoby uprawiające sport robią to najczęściej kilka razy w tygodniu.
1. Najmłodsze pokolenie (18-24 lat)
Bieganie, siłownia i pływanie to najczęściej wybierane przez nich dyscypliny sportowe.
Skąd może wynikać fakt, że rzadziej wskazują rower? Mogą go w większym stopniu traktować jako sposób przemieszczania się niż dyscyplinę sportową, o czym może świadczyć popularność rowerów miejskich – zwłaszcza w dużych miastach – właśnie wśród młodych osób.
2. Pokolenie 30-latków (25-34 lata)
W tej grupie nie ma zdecydowanego lidera wśród dyscyplin. Jazda na rowerze, bieganie i siłownia mają w zasadzie porównywalny odsetek zwolenników.
3. Pokolenie 40-latków (35-44 lata)
W przypadku osób zbliżających się do 40-tki lub tuż po niej wyraźnie widać, że jazda na rowerze wysuwa się na pierwszą pozycję. Bieganie również jest popularne, jednak znacznie mniej. Pozostałe dyscypliny są kilkukrotnie rzadziej wybierane niż rower.
4. Osoby 45+ (45-64 lata)
Jazda na rowerze to zdecydowanie ich żywioł. W przypadku tego pokolenia w zestawieniu pojawiają się dyscypliny, których nie ma we wcześniejszych grupach – spacery, wędrówki, nordic walking. Zdecydowanie w wyborach sportowych widać dbałość o kondycję stawów, gdyż najczęściej wybierane przez tą grupę dyscypliny ich nie obciążają.
Zgodnie z naszymi badaniami w ciągu ostatnich 10 lat trzykrotnie wzrósł odsetek Polaków, którzy uprawiają sport. W 2009 roku tylko 24% Polaków twierdziło, że uprawia sport, w najnowszym badaniu – aż 74%. W tym czasie istotnie zmieniło się podejście do wielu dyscyplin. 10 lat temu Polacy najchętniej grali w piłkę nożną (26%), co wskazywałoby na to, że jednak uprawianie sportu było większym stopniu domeną mężczyzn. Obecnie w zasadzie taki sam odsetek kobiet jak i mężczyzn uprawia sport.
Dyscyplinami, które najbardziej zyskały na popularności są: jazda na rowerze (wzrost z 23% do 38%) oraz bieganie (wzrost z 12% do 30%).
Można śmiało powiedzieć, że obecnie panuje moda na sport. Niezależnie od wieku duża grupa osób chce być aktywna fizycznie, gdyż wie, że jest to z korzyścią dla ich samopoczucia – komentuje Agnieszka Doktorska, badaczka z ARC Rynek i Opinia
Mała popularność jazdy na rowerze wśród najmłodszych respondentów może świadczyć o tym, że rower nie jest traktowany jako dyscyplina a bardziej jako sposób przemieszczania się. Warto jednak podkreślić, że do przemieszczania się młodzi często wykorzystują inne sprzęty – hulajnogi czy deskorolki, a rower pośród nich jest najmniej poręczny – np. trudno go przewozić w środkach komunikacji – dodaje Agnieszka Doktorska.
Informacja o badaniu
Sponsoring Monitor to największe kompleksowe badanie na temat sponsoringu w sporcie i kulturze w Polsce. Realizowane przez ARC Rynek i Opinia od kilkunastu lat, pozwala na obserwowanie trendów w powyższych obszarach. W 2018 roku zastosowano mix metod ilościowych - wywiadów telefonicznych (CATI) oraz internetowych (CAWI) z wykorzystaniem ogólnopolskiego panelu ARC Rynek i Opinia - epanel.pl. Najnowszy raport za okres styczeń-marzec 2019 powstał na bazie badania CATI (N=502, ogólnopolska próba reprezentatywna ze względu na płeć, wiek, poziom wykształcenia oraz wielkość miejsca zamieszkania) oraz badania CAWI (N=874, reprezentatywna próba internautów).
ARC Rynek i Opinia już od ponad 25 lat przeprowadza badania marketingowe oraz sondaże opinii publicznej i ma stałe miejsce wśród najlepszych instytutów badawczych w Polsce. Dzięki przynależności do największej międzynarodowej sieci zrzeszającej niezależne agencje badawcze – IriS – realizuje projekty badawcze w Europie i na świecie. Instytut ARC Rynek i Opinia posiada certyfikat jakości pracy ankieterów PKJPA, a wszystkie badania są realizowane w zgodzie ze standardami ESOMAR-u. www.arc.com.pl