Trwa ładowanie...

Bezpieczne opalanie

Mogłoby się wydawać, że nie ma nic prostszego niż opalanie. Tymczasem mało kto wie, w jaki sposób prawidłowo się opalać, aby nie doszło do poparzeń skóry, jakie kremy stosować i co jest prawdą, a co mitem na temat opalania. Jeśli chcesz bezpiecznie korzystać ze słońca, przeczytaj nasz wakacyjny poradnik.

1. Fakty i mity o opalaniu

  • Opalić się można tylko, gdy przebywamy na słońcu.

Nieprawda, w cieniu również możemy się opalić. Promienie słoneczne odbijają się m.in od piasku, wody oraz śniegu. UV docierają do ziemi przez cały rok, nawet w trakcie pochmurnych dni. Z tą różnicą, że wtedy operują z mniejszym nasileniem.

Zobacz film: "Opalanie a cukrzyca"

Nieprawda, filtr powinien być dobrany do rodzaju fototypu, skóry i do miejsca, w którym zamierzamy spędzić wakacje.

Mądre opalanie – galeria
Mądre opalanie – galeria [8 zdjęć]

Opalanie nie jest taką prostą sprawą, jak wydaje się wielu osobom. Przed skorzystaniem z kąpieli słonecznych

zobacz galerię

Wyróżniamy cztery fototypy:

Fototyp I: z reguły jasne lub rude włosy i mleczna skóra. Przy kontakcie ze słońcem często występuje reakcja rumieniowa i poparzenia, dlatego należy bezwzględnie unikać kąpieli słonecznych.

Fototyp II: włosy w odcieniach blond lub jasnobrązowe, normalna skóra. Jest to fototyp dla osób z jasną karnacją, które powinny stosować filtr SPF 50+. Filtr SPF wskazany jest również w takich miejscach, jak: Tajlandia, Turcja, Egipt, Kuba, Kreta.

Fototyp III: włosy ciemny blond lub brązowe i jasnobrązowa skóra. Osoby o tym fototypie sporadycznie ulegają oparzeniom słonecznym, opalenizna jest szybko widoczna, a stopniowo ulega pogłębieniu do koloru jasnobrązowego.

Fototyp IV: włosy ciemnobrązowe lub czarne i skóra brązowa/oliwkowa/śniada. Nie występują skłonności do oparzeń słonecznych, opalenizna ma głęboki, brązowy odcień.

  • Opalanie przyspiesza starzenie się skóry.
Czy każdy może się opalać?
Czy każdy może się opalać?

Ładna i brązowa opalenizna jest trendem każdego lata. Wiele kobiet eksponuje swoje ciało przez całe

zobacz galerię

Niestety prawda. Aż 80% zmarszczek powstaje przez nadmierne wystawianie skóry na promienie słoneczne. Promienie UVA przenikają do głębokich warstw skóry, gdzie uszkadzają DNA komórek i powodują oparzenia słoneczne.

  • Filtry się sumuje.

Nieprawda. Niemożliwe jest, aby otrzymać filtr SPF 45, nakładając najpierw krem SPF 15, a następnie krem SPF 30.

  • Balsam do opalania z poprzednich wakacji już nie nadaje się do ponownego użycia.

Prawda – zależne jest to od terminu przydatności kremu, od daty produkcji i od warunków, w jakich był przechowywany. Zeszłoroczny balsam można stosować jako balsam nawilżający. Niestety produkt ten nie będzie już nas chronić przed działaniem promieni UVA, gdyż filtry w nim zawarte ulegają destabilizacji.

  • Dzięki terapii szokowej skóra łagodniej zniesie dalsze działania słońca. ****

Nieprawda – w ten sposób możemy doprowadzić do oparzenia skóry. Przez stosowanie terapii szokowej możemy doprowadzić do uszkodzenia DNA komórek skóry. Ponadto ****oparzenia słoneczne skóry zwiększają ryzyko pojawienia się zmian nowotworowych skóry.

  • W okresie silnego nasłonecznienia nie powinno się stosować kremów zawierających kwasy owocowe i retinol.

Prawda – retinol to substancja fotouczulająca. Oznacza to, że składnik ten pod wpływem kontaktu z promieniowaniem UV może spowodować reakcje alergiczne lub nadwrażliwość. Po odstawieniu kosmetyków z retinolem należy poczekać 3-4 tygodnie przed wystawieniem skóry na słońce – oczywiście zawsze pamiętajmy o filtrach.

  • Latem nie robi się peelingu chemicznego.

Nic bardziej mylnego – nie trzeba rezygnować z peelingu, mimo że przywykliśmy do robienia go wczesną wiosną lub jesienią. Jednak po zabiegu konieczne jest stosowanie filtrów o wysokim współczynniku ochrony, tj. SPF 50+.

  • Picie wody wystarczy, aby nawilżyć skórę.

Nigdy – w czasie gorących dni powinniśmy pić ponad 2 litry płynów dziennie. Jednak, aby skóra była odpowiednio nawilżona, niezbędne jest stosowanie kosmetyków pielęgnacyjnych. Ponadto warto stosować suplementy pod postacią preparatów z kwasem hialuronowym, które działają jak gąbka – zatrzymują wodę w skórze. Można również poddać się zabiegowi mezoterapii – dzięki niemu efekt nawilżenia jest natychmiastowy i długotrwały.

  • Znamię lepiej usunąć niż wystawiać na słońce. ****

Nieprawda – o usunięciu znamienia decyduje lekarz. Jednak w trakcie ekspozycji na słońce należy zabezpieczać znamiona przed działaniem UV. W tym celu można zastosować specjalistyczne sztyfty zawierające filtry SPF 50.

Mgr Joanna Hirszler
Bezpieczne opalanie
Bezpieczne opalanie
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.