Cha-cha - historia tańca, nauka, podstawowe kroki
Cha-cha jest jednym z młodszych tańców towarzyskich, powstała przy udziale wpływów swingu i jazzu na muzykę kubańską. Kroki cha-chy zawitały do Europy i Stanów Zjednoczonych w połowie XX wieku, natomiast zostały ujednolicone w 1953 roku. Cha-cha jest tańcem latynoamerykańskim, który charakteryzuje się ruchem praktycznie w jednym miejscu.
1. Co to jest cha-cha?
Cha-cha to najmłodszy kubański, latynoamerykański taniec towarzyski, który wywodzi się z rumby i mambo. Metrum cha-chy wynosi 4/4, a akcentowana jest pierwsza i trzecia miara taktowa. Taniec wykonywany jest w tempie 32-33 takty na minutę.
Podstawowym krokiem jest tzw. chassis, czyli odstaw-dostaw-odstaw. Kroki do tyłu nazywane są back lockami, a w przód - lock stepami. Tańcząc cha-chę należy pamiętać o silnych, przeprostowanych nogach – wtedy taniec wygląda najbardziej efektownie.
Styl i sposób tańczenia cha-chy zmieniał się bardzo często. Autorem tańca był Pierre Lavelle. Na początku taniec opierał się na silnym zginaniu i prostowaniu nóg, co nosiło nazwę staccato. Dopiero później ruchy te zostały zastąpione mniej intensywną, lecz wciąż rytmiczną pracą nóg.
Taniec towarzyski cha-cha ma w sobie dużo elementów rumby i beatu. Mimo stosunkowo krótkiej historii cieszy się ogromnym powodzeniem wśród tancerzy na całym świecie.
Podczas turniejów tańca towarzyskiego cha-cha prezentowana jest jako drugi z tańców latynoamerykańskich. Jeżeli chodzi o pary zawodowe – jest pierwsza w tej kategorii.
2. Nauka cha-chy
Cha-cha, jak niemal wszystkie tańce latynoamerykańskie, jest pełna emocji i pasji. Co prawda, charakterystyczne kokieteryjne ruchy w cha-chy nie są tak ważne, jak np. w rumbie, ale dopełniają taniec.
Ze względu na dość szybkie tempo na ich wykonanie jest mało czasu. Gdy porównuje się cha-chę do walca, można powiedzieć, że jest ona praktycznie tańczona w miejscu, ale nadal dynamiczna.
W początkowej fazie nauki rytm cha-chy sprawia tancerzom dużo trudności. Z tego powodu stosuje się często uproszczone sposoby liczenia, zamiast oryginalnego rytmu kubańskiego.
W cha-chy tancerz i tancerka ustawiają się w nieznacznej odległości od siebie w naturalnie wyprostowanej postawie. Partner obejmuje partnerkę prawym ramieniem, jest to pozycja zasadnicza. Oprócz niej wyróżnia się również: pozycję otwartą, promenadę, odwrotną promenadę i obrót pod ręką.
W zależności od stopnia zaawansowania tańczących w cha-chy stosuje się dwa rodzaje rozwiązań rytmicznych kroków cha-chy. Wszelkie kroki przechodzą z podeszwy na całą stopę, ponadto wykonuje się typowe ruchy bioder.
W kroku podstawowym schematem rytmicznym cha-chy jest grupa: ćwierćnuta, ćwierćnuta, dwie ósemki, ćwierćnuta. W zaawansowanych figurach, takich jak ronda i time stepy, kroki wolne i szybkie mogą występować w rozmaitych połączeniach.
Kroki wolne, podobnie jak w rumbie, wykonuje się na przeprostowanych kolanach, natomiast kroki szybkie na nogach rozluźnionych. Podstawowa technika taneczna cha-chy jest zbliżona do rumby, główną zasadą są tzw. przeprosty – figury polegające na wyprostowaniu kolan.
3. Kroki podstawowe cha-chy
3.1. Kroki cha-chy dla partnera
Prawa noga do boku, przeniesienie ciężaru ciała na nogę prawą.
Lewa noga do przodu z przeniesieniem ciężaru ciała.
Powrót z ciężarem ciała na nogę prawą.
Lewa noga do boku w lewą stronę z przeniesieniem ciężaru ciała.
Dostawić prawą nogę.
Prawa noga do tyłu z przeniesieniem ciężaru ciała, lewa noga pozostaje z przodu.
Przenosi się ciężar ciała z nogi prawej na nogę lewą.
Noga prawa do boku z przeniesieniem ciężaru ciała.
3.2. Kroki cha-chy dla partnerki
Lewa noga do boku, przeniesienie ciężaru ciała na nogę lewą.
Prawa noga do tyłu z przeniesieniem ciężaru ciała. Lewa noga pozostaje z przodu.
Przeniesienie ciężaru ciała z nogi prawej na lewą.
Noga prawa do boku z przeniesieniem ciężaru ciała.
Połączenie nogi lewej z prawą.
Prawa noga do boku.
Lewa noga do przodu z przeniesieniem ciężaru ciała na tę nogę.
Powrót – ciężar ciała na nogę prawą.
Lewa noga do boku w lewą stronę z przeniesieniem ciężaru ciała.
Prawa noga dostawiona.