Trwa ładowanie...

Typ atletyczny - jaki jest i jakie sporty może uprawiać?

Typ atletyczny, czyli mezomorficzny, należy do najpowszechniej występujących typów sylwetki. Jak się okazuje, to, jakie mamy proporcje ciała, skłonności do gromadzenia tkanki tłuszczowej i predyspozycje fizyczne, może określać nasz charakter, osobowość, a także naszą zdolność do budowania zdrowej sylwetki. Jaki więc jest typ atletyczny?

Zobacz film: "Tabata - świetny trening na rzeźbę sylwetki"

spis treści

1. Somatotypy, czyli różne typy budowy ciała

Somatotypem nazywa się typ budowy ciała. Najpopularniejszy ich podział to:

  • ekomorfik (typ leptosomatyczny)
  • mezomorfik (typ atletyczny)
  • endomorfik (typ pykniczny).

Typ budowy ciała nie tylko określa nasze predyspozycje fizyczne, ale także jest przydatny podczas ustalania planów dietetycznych oraz treningowych. Każdy z tych typów ma inne zalety oraz inne problemy z gromadzeniem tkanki tłuszczowej, wobec tego wymaga innego postepowania.

Trzy powyższe somatotypy zostały opracowane przez Williama Herberta Sheldona w połowie XX wieku. Od tamtej pory podział ten jest powszechnie stosowany. Każdy z nich posiada swoje cechy charakterystyczne. Określenie swojego somatotypu nie jest trudne, choć często mieszają się one między sobę.

2. Jaki jest typ atletyczny?

Typ atletyczny (mezomorficzny) to szczególny somatotyp, pożądany przez wiele osób. Charakteryzuje się przede wszystkim dużą masą mięśniową oraz niewielkim poziomem tkanki tłuszczowej. Takie osoby mogą być umięśnione, ale pozostawać szczupłe, ale także mieć bardzo rozbudowane mięśnie, wręcz kulturystyczne.

Typ atletyczny charakteryzuje się głównie:

  • masywną szyją i szerokimi barkami
  • umięśnionymi ramionami
  • widocznymi mięśniami na całych nogach
  • wyraźnie zaznaczonymi mięśniami pleców
  • kwadratową lub podłużną twarzą o ostrych rysach
  • wąską miednicą
  • szeroką klatką piersiową
  • silnie zaznaczonymi pośladkami
  • niewielkim, szeroko rozstawionym biustem u kobiet.

U osób o tym typie budowy ciała bardzo szybko widać efekty stosowania diety i regularnych ćwiczeń fizycznych. Nie mają one trudności z budowaniem tkanki mięśniowej i spalaniem tej tłuszczowej.

Osoby o tym typie mają bardzo gruby, mocno rozbudowany szkielet i mocne kości. W porównaniu do całego ciała głowa wydaje się dość mała. Tułów bardzo często jest króki, a wcięcie w pasie mało wyraźne. Biust u kobiet nie jest duży, a co za tym idzie - dość późno zaczyna obwisać i do późnego wieku wygląda dobrze.

Dłonie osób o typie atletycznym są dość masywne, ale zwężają się w kierunku palców, podobnie jest w przypadku stóp.

3. Mieszane typy atletyczne

Coraz trudniej dopasować ludzi do konkrentego, podstawowego typu budowy sylwetki, dlatego określono także tzw. typy pośrednie, łączące w sobie cechy kilku typów. W przypadku typu atletycznego wyróżnia się pośredni typ lepto-atletyczny i pykno-atletyczny.

3.1. Typ lepto-atletyczny

Sam typ leptosomatyczny to osoby dość szczupłe, o niewielkiej ilości tkanki mięśniowej. Kości są raczej cienkie, a przemiana materii bardzo szybka. W typie lepto-atletycznym dominują wyraźnie zaznaczone mięśnie, ale nie tak mocne, jak w przypaku sylwetki atletycznej. Stopy i dłonie są raczej wąskie, a głowa wydaje się bardziej proporcjonalna.

Barki osoby lepto-atletycznej są raczej wąskie, ale nadal szersze od tułowia. Talia jest wąska i wyraźnie zaznaczona. Pośladki muskularne, ale raczej płaskie. Szyja jest muskularna i długa, ale nie tak gruba jak w przypadku sylwetki atletycznej.

3.2. Typ pykno-atletyczny

Typ pykniczny wyróżnia się masywną budową ciała, grubymi kośćmi i dużą ilością tkanki tłuszczowej, zgromadzonej głównie wokół tułowia. Mięśnie nie są tak wyraźnie zaznaczona, głowa dość duża, a ramiona krótkie i dość masywne.

W przypadku typu pykno-atletycznego szkielet i mięśnie są bardzo dobrze rozwinięte, a jednocześnie pojawia się dośc duża ilość tkanki tłuszczowej. Tułów jest długi, talia szeroka, a obwód pasa bardzo duży. U kobiet piersi są duże, obfite, a co za tym idzie - dość szybko zaczynają obwisać i wymagają szczególnego dbania o skórę w tej okolicy.

4. Somatotyp a sport

Typ atletyczny kojarzony jest z wytrzymałością i szybkością, dlatego bardzo często takie osoby lubią uprawiać joggin oraz wykonywać intensywny trening fizyczny. Takie osoby okazują się dobrymi wioślarzamim, bokserami czy wieloboistami.

Typ lepto-atletyczny natomiast świetnie sprawdza się w sportach lekkoatletycznych, ponieważ cechuje się ogromną siłą - zupełnie nieproporcjonalną do masy ciała.

W przypadku osób o budowie pykno-atletycznej najczęściej dominują sporty ciężkie, czyli zapasy, kulturystyka, podnoszenie ciężarów oraz zawody typu strong-men.

5. Dieta dla atletyka

Mezomorfik ma dość dobrą sytuację, jeśli chodzi o dietę. Sprawny metabolizm pozwala mu na wiele odstępstw od diety, ale musi być ona prawidłowo zbilansowana i zawierać odpowiednią podaż węglowodanów, białek oraz tłuszczy. Jeśli typ atletyczny dodatkowo uprawia sporty, jego dieta musi być dodatkowo wzbogacona większą ilością białka - dzięki temu mięśnie mogą się regenerować i rosnąć.

Bardzo ważne jest także odpowednie nawadnianie się - typ atletyczny musi przyjmować minimum 2.5 litra płynów każdego dnia. Jeśli dodatkowo itensywnie trenuje, podaż wody musi być proporcjonalnie zwiększana.

6. Typ atletyczny a charakter

Jak się okazuje, typ sylwetki może mieć wpływ na charakter danej osoby. O mezomorfikach, czyli osobach o typie atletycznym, mówi się, że są:

  • żądne przygód
  • dominujące
  • odważne
  • asertywne
  • lubią ryzyko
  • chętnie rywalizują i lubią współzawodnictwo
  • często mówią to, co myślą.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.