Paso doble - co warto wiedzieć, muzyka, kroki i figury do paso doble
Paso doble to taniec hiszpański o metrum 2/4. Z języka hiszpańskiego "pasodoble" znaczy "podwójny krok". Tematycznie taniec przypomina walkę torreadora z bykiem, czyli tzw. corridę. Partner występuje w roli torreadora, a partnerka odgrywa rolę byka. Ten taniec towarzyski składa się z trzech części: wejścia na arenę, obrazu walki z bykiem i zabicia zwierzęcia oraz parady po zakończeniu walki. Paso doble należy do tańców latynoamerykańskich.
1. Co warto wiedzieć o paso doble?
Paso doble ma ciekawe i niezwykle oryginalne pochodzenie. Jest oparte na muzyce używanej podczas walk z bykami. Prowadzący w paso doble przyjmuje rolę matadora, a jego partnerka odgrywa rolę byka lub cienia matadora, a nawet tancerki flamenco.
Paso doble jest niezwykle widowiskowe, pod warunkiem, że tancerze do perfekcji opanowali choreografię i technikę. Niezbędna jest także charyzma wykonawców oraz umiejętność ekspresywnego wyrażania siebie i swoich emocji w tańcu. Pomocne mogą się też okazać zdolności aktorskie.
Ponadto, jest to jedyny taniec, którego nie można skrócić, ani w którego choreografii nie może pojawić się ani jedna luka - nie ma w nim miejsca na improwizację ani błędy. Każda część tańca ma bowiem ściśle ustaloną liczbę taktów, wystarczy więc zgubić jeden krok, by wypaść z rytmu.
W związku z tym dobrze zatańczone paso doble wymaga od tancerzy wiele wysiłku oraz umiejętności. Jako taniec towarzyski paso doble jest wykonywane niemal wyłącznie podczas turniejów tańca.
Ma to związek z faktem, że choreografia i uprzednie nauczenie się kolejności kroków jest niezbędne, aby dobrze wypaść na parkiecie. Nie odnosi się to jednak do Hiszpanii, Francji, Wietnamu, Kolumbii, Kostaryki i niektórych części Niemiec, gdzie paso doble jest tańczone nawet bez choreografii.
Na turniejach paso doble jest wykonywane jako przedostatni z tańców latynoamerykańskich. Kostiumy do tańca mogą przypominać te z corridy. Najczęściej partnerka jest ubrana w czerwoną, półkrótką sukienkę odsłaniającą nogi oraz w czarne kabaretki.
2. Muzyka do paso doble
Paso doble to dynamiczny taniec wykonywany do muzyki przypominającej rytm marszu, dzięki czemu w trakcie tańca napięcie wciąż wzrasta, aby osiągnąć swój szczyt w ostatnim uderzeniu, co zwykle wywołuje entuzjazm widzów. Standardowe tempo dla tego tańca to 60 taktów na minutę.
3. Kroki do paso doble
Paso doble to, podobnie jak rumba, taniec latynoamerykański. Jest on jednak zbliżony do tak zwanych tańców standardowych, gdzie krok do przodu jest wykonywany w taki sposób, że ciężar ciała spada najpierw na piętę, a następnie na resztę stopy.
Ponadto rama jest szersza i sztywniej podtrzymywana i nie ma tak wyraźnych ruchów bioder. Charakterystyczne dla paso doble jest zakończenie każdej części w muzyce wyraźnie zaakcentowanym uderzeniem, podczas którego niezbędne jest przyjęcie przez tancerzy efektownej pozy.
Stanowi ona swego rodzaju podsumowanie danego etapu walki tancerza-matadora z tancerką-bykiem. Podczas tańca partnerzy ustawiają się naprzeciw siebie, wyprostowani, stykając się biodrami.
Tancerze wznoszą wysoko głowy i unoszą klatkę piersiową do góry. Partner obejmuje partnerkę prawym ramieniem, dłoń umieszczona jest w okolicach lewej łopatki. Połączone ręce tancerzy wzniesione są na wysokość głowy partnerki.
Taniec paso doble tańczy się w pozycji zasadniczej i pozycji promenady. Trudniejsze elementy tańczone są osobno. W paso doble używa się kilku rodzajów kroków:
- normalne kroki marszowe
- kroki boczne
- kroki w miejscu
- akcentowane kroki w miejscu
Stosuje się również unoszenia i opadania – efekt uzyskiwany jest nie tylko przez wznoszenie się tancerzy na palcach, ale i przez wyprężanie całego ciała. Tancerze zaawansowani stosują też nachylenia od pasa w górę.
4. Figury do paso doble
Paso doble to dynamiczny, ciekawy taniec towarzyski, który jest bardzo charakterystyczny dla rejonów, z których się wywodzi. Warto poznać przynajmniej kilka kroków podstawowych, a nuż uda się kiedyś zabłysnąć na tanecznym spotkaniu towarzyskim? Aby to uczynić, należy jednak opracować układ choreograficzny.
Każdemu uderzeniu w takcie odpowiada jeden krok. Figury podstawowe trwają dwa lub cztery takty. Kroki do przodu stawia się od pięty, kroki do tyłu – od palców, a kroki boczne – na podeszwach. Niektóre figury taneczne rozpoczyna się mocnym krokiem w miejscu – jest to tzw. appel.
PN – prawa noga
LN – lewa noga
Krok podstawowy (Chasse)
Partner | Partnerka | Liczenie |
---|---|---|
1. PN w bok | 1. LN w bok | 1 |
2. LN dostawić do PN | 2. PN dostawić do LN | 2 |
3. PN w bok | 3. LN w bok | 3 |
4. LN dostawić do PN | 4. PN dostawić do LN | 4 |
Wypad (Pique)
Partner | Partnerka | Liczenie |
---|---|---|
1. PN w przód w poprzek ciała | 1. LN w przód w poprzek ciała | 1 |
2. Powrót na LN | 2. Powrót na PN | 2 |
3. PN w bok | 3. LN w bok | 3 |
4. LN dostawić do PN | 4. PN dostawić do LN | 4 |
Banderilas
Partner | Partnerka | Liczenie |
---|---|---|
1. PN w miejscu – appel | 1. LN w miejscu – appel | 1 |
2. LN w bok | 2. PN w miejscu | 2 |
3. PN dostawić do LN | 3. LN w miejscu | 3 |
4. LN w miejscu | 4. PN w miejscu | 4 |
Kroki po kole (Turning Walk)
Partner | Partnerka | Liczenie |
---|---|---|
1. PN w przód | 1. LN w przód | 1 |
2. LN w przód | 2. PN w przód | 2 |
3. PN w przód | 3. LN w przód | 3 |
4. LN dostawić do PN | 4. PN dostawić do LN | 4 |
Obrót partnerki (Underarm Turn) – partnerka obraca się pod lewą ręką partnera
Partner | Partnerka | Liczenie |
---|---|---|
1. PN w miejscu – appel | 1. LN w miejscu – appel | 1 |
2. LN w bok | 2. PN w bok z silnym skrętem w prawo | 2 |
3. Powrót na PN | 3. LN w bok | 3 |
4. LN dostawić do PN | 4. PN dostawić do LN | 4 |