Trwa ładowanie...

Techniki relaksacyjne – czym jest stres, rodzaje technik

Zdrowy tryb życia, właściwie dobrane składniki diety, codzienna aktywność fizyczna to coraz częściej cele, które pragniemy osiągnąć. Poszukujemy spokoju, chcemy odpocząć od stresu dnia codziennego od zmęczenia wywołanego natłokiem pracy czy obowiązków domowych.

Zobacz film: "Wpływ sportu na zdrowie"

Każdy z nas odpoczywa inaczej dla niektórych relaks wiąże się ze słuchaniem muzyki relaksacyjnej, dla innych relaksem jest codzienny jogging, a jeszcze dla innych trening jogi. Zatem, jakie są najskuteczniejsze techniki relaksacyjne? Czy wszystkie techniki relaksacyjne sprawdzą się w każdym przypadku?

spis treści

1. Techniki relaksacyjne – czym jest stres?

Specjaliści uważają, że stres jest potrzebny w życiu każdego człowieka, ponieważ jest motywujący do działania, w sytuacjach stresowych stajemy się bardziej kreatywni, jesteśmy zmotywowani do działania i podejmowania nawet tych najtrudniejszych wyzwań. Jednak należy brać pod uwagę, że jeśli jest to ciągły stres to bardzo szybko może zostać zachwiana równowaga i to co miało nas zmotywować może nas przytłoczyć.

Techniki relaksacyjne sprawdzą się w przypadku długo utrzymującego się stresu
Techniki relaksacyjne sprawdzą się w przypadku długo utrzymującego się stresu (123RF)

Dlatego zwłaszcza w przypadku osób, które są narażone na częsty stres np. wywołany pracą zalecane są techniki relaksacyjne, które zniwelują skutki stresu. Układ nerwowy bardzo szybko zareaguje na skutki stresu, dlatego warto poznać techniki relaksacyjne, które pozwolą na powrót do równowagi nie tylko psychicznej, ale i fizycznej. Jakie efekty mogą przynieść techniki relaksacyjne? Przede wszystkim odprężenie fizyczne i psychiczne, stan głębokiego, całkowitego spokoju.

2. Techniki relaksacyjne – rodzaje technik

Czy jest relaksacja? Jest to aktywny proces, którego głównym założeniem jest wprowadzenie ciała w stan odprężenia, skupienia i spokoju. Jakie techniki relaksacyjne pomogą osiągnąć taki stan? Technik wyciszenia i relaksu jest wiele, nie ma jednego sposobu na osiągnięcie spokoju. Każdy reaguje inaczej na stres, dlatego też metody redukcji jego objawów są też zróżnicowane i są kwestią indywidualną.

Przeczytaj także

Przede wszystkim ważne jest, aby nauczyć się podstaw technik relaksacyjnych, nie jest to trudne zadanie, ale potrzebna jest praktyka. Na początku należy przeznaczyć około 20 minut dziennie, aby poznać poszczególne techniki relaksacyjne i postarać się dopasować je do naszego planu dnia. Zaletą technik relaksacyjnych jest to, że można je stosować właściwie w każdym miejscu.

Wybierając techniki relaksacyjne należy brać pod uwagę kilka czynników dla przykładu poziom naszej sprawności fizycznej, nasze aktualne potrzeby. Jeśli chcemy zredukować stres i ciągle napady złości to warto zastosować techniki relaksacyjne wyciszające, a jeżeli stres działa na nas depresyjnie i pod jego wpływem stajemy się wycofani to warto znaleźć techniki relaksacyjne, które pobudzą na nowo do działania cały układ nerwowy mogą to być przykładowo rytmicznie wykonywane ćwiczenia.

Jakie są najpopularniejsze techniki relaksacyjne?

  • Skanowanie ciała;
  • Koncentracja na teraźniejszości;
  • Technika głębokiego oddychania;
  • Technika napinania i rozluźniania mięśni;
  • Joga;
  • Wizualizacja.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.