Trwa ładowanie...

Jakie ćwiczenia na brzuch

Wyrzeźbiony brzuch to nie tylko walor estetyczny, ale także oznaka zdrowia i siły. Co prawda uzyskanie wymarzonego efektu wymaga cierpliwości, wytrwałości i pracy, jednak odpowiednio dobrane ćwiczenia i dieta pozwolą osiągnąć oczekiwane rezultaty. Jakie ćwiczenia na brzuch warto wykonywać, aby osiągnąć wymarzony efekt i jak dobrać odpowiedni rodzaj treningu?

Zobacz film: "Ćwiczenie - mięśnie skośne brzucha"

spis treści

1. Mięśnie brzucha a trening

Mięśnie brzucha są odpowiedzialne za ochronę narządów wewnętrznych, tj. płuc, części układu pokarmowego, wątroby. Ponadto biorą aktywny udział w czynnościach ruchowych, to one umożliwiają skłony, skręty tułowia, które są niezbędne do prawidłowego wykonywania codziennych czynności. Ich wzmocnienie zależy od tego, jakie ćwiczenia na brzuch wybierzemy.

Brzuszki - zdjęcia
Brzuszki - zdjęcia

Cieszące się największą popularnością „brzuszki” polegają na unoszeniu tułowia w pozycji leżącej ze zgiętymi...

zobacz galerię

Mięsnie brzucha charakteryzują się szybką zdolnością do regeneracji. Dzięki temu trening mięśni brzucha można wykonywać nawet od 2 do 5 razy w tygodniu. Jakie ćwiczenia na brzuch będą najlepsze? Aby uzyskać wymarzone rezultaty w postaci wyrzeźbionych mięśni brzucha, warto skorzystać z takich ćwiczeń jak tradycyjne brzuszki, wznosy kolan do klatki piersiowej w swobodnym zwisie na drążku, skrętoskłony lub deska.

Brzuch podobnie jak plecy odgrywa istotną rolę z punktu anatomii naszego ciała. Ponieważ mięśnie brzucha podobnie jak mięśnie pleców mają za zadanie ochronę narządów wewnętrznych zwłaszcza układu pokarmowego, ale również biorą czynny udział w czynnościach ruchowych.

W ciągu dnia wykonujemy niezliczoną liczbę rotacji tułowia, skłony, a za te czynności odpowiadają właśnie mięśnie brzucha i pleców. Silny brzuch to również baza do wykonywania innych elementów treningu na siłowni.

2. Jak ćwiczyć mięśnie brzucha

Jeżeli nie wiemy, jakie ćwiczenia na brzuch są najlepsze, możemy zainspirować się treningami tworzonymi przez profesjonalistów. Istnieją też gotowe plany treningowe, które mają na celu jak największe zaangażowanie mięśni brzucha. Do takich zestawów ćwiczeń na brzuch należą:

  • aerobiczna 6 Weidera;
  • 8 minut ABS;
  • wyzwanie 300 brzuszków.

Przed rozpoczęciem treningu należy pamiętać, że brzuszki obciążają kręgosłup i kark i przeznaczone są dla osób, które posiadają schorzeń kręgosłupa. Zawsze warto skonsultować z trenerem jakie ćwiczenia na brzuch będą dla nas najlepsze.

Ważną informacją dla osób zaczynających trening na brzuch jest to, że te mięśnie w przeciwności do innych w organizmie bardzo szybko się regenerują. Dlatego brzuch może być trenowany na wielu sprzętach sportowych z większą częstotliwością niż inne partie ciała.

Jednak wszystko musi mieć swój umiar, ponieważ brzuch bierze udział w wykonywaniu innych ćwiczeń np. w ćwiczeniach na plecy, dlatego bardzo szybko może dojść do przetrenowania i kontuzji. Trenerzy zalecają ćwiczenia na brzuch dla osób początkujących maksymalnie dwa dni w tygodniu, a dla osób już zaawansowanych maksymalnie trzy razy w tygodniu.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

3. Ćwiczenia na mięśnie brzucha

Wbrew powszechnej opinii brzuch jest częścią ciała, która nie jest łatwa do wytrenowania. Nie ma jednego zestawu ćwiczeń na brzuch, które zapewnią idealną rzeźbę mięśni. Osoby trenujące na siłowni czy w klubach fitness decydują się na typowy trening siłowy, czyli ćwiczenia z wykorzystaniem atlasu do ćwiczeń, podciąganie na drążku, trening na ławeczce do ćwiczeń z dodatkowym obciążeniem np. z hantlami.

W domowych warunkach brzuch może być trenowany poprzez wykonywanie klasycznych brzuszków czy skrętoskłonów. Coraz bardziej popularny jest plank, czyli deska, którą można trenować niemalże w każdych warunkach, a trening jest efektywny.

Każdy trening na brzuch powinien być poparty właściwie dobraną dietą dla aktywnych, a także systematycznym nawadnianiem organizmu.

Poza tym warto regularnie wykonywać także:

  • Proste półbrzuszki – połóż się na podłodze i ugnij kolana. Stopy powinny mocno opierać się na podłożu. Zegnij łokcie, dłońmi obejmij kark. Wykonuj tego typu ćwiczenie na brzuch w taki sposób, by przyciągać tułów do góry głównie za pomocą mięśni brzucha.
  • Wymachy nóg - Połóż się na plecach, a następnie nogi ugnij w kolanach i unieś je na wysokości bioder. Łokcie ustaw szeroko, a ręce skrzyżuj za głową. Następnie naprzemiennie przybliżaj łokieć do przeciwległego kolana i unoś nogi na wysokość bioder.
  • Nożyce poziome.
  • Skłony tułowia nogami w górze.
  • Unoszenie miednicy w leżeniu bocznym.
  • Świecę
  • Skośne spięcia brzucha
  • Unoszenie nóg zgiętych w kolanach

4. Dieta na mięśnie brzucha

Przy zawodowych treningach do diety na brzuch dołączane są również suplementy diety. Co powinien zawierać jadłospis osoby trenującej nie tylko brzuch, ale również inne części ciała? Przede wszystkim w diecie powinny znaleźć się węglowodany pod różną postacią, ponieważ stanowią one optymalne źródło energii dla organizmu. Z posiłków trzeba wyeliminować cukry, a zastąpić je białkami, które są materiałem nie tylko energetycznym, ale też budulcowym.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.