Trwa ładowanie...

Ćwiczenia z gumą oporowa i taśmami TRX - na czym to polega i jakie daje efekty

Masz dość monotonnych ćwiczeń na siłowni? Nudzi ci się codzienne wyciskanie hantli i te same treningi na maszynach? A może chcesz, żeby siłownia „przeniosła” się do twojego domu? Wiesz, że jest na to sposób? Postaw na ćwiczenia z gumą oporową i taśmami TRX.

Zobacz film: "Ćwiczenie z wykorzystaniem gumy elastycznej"

spis treści

1. Czym są gumy do ćwiczeń

Gumy do ćwiczeń wykonane są z lateksu, mają na celu służyć do wszelkiego rodzaju treningów: ogólnorozwojowego, wzmacniającego. Gumy do ćwiczeń, inaczej zwane taśmami, charakteryzuje kilka stopni oporu. Brzmi dziwnie? Opór, każdy musi dostosować sam do siebie. Wybierając gumę do ćwiczeń powinniśmy zwrócić uwagę na jej grubość oraz szerokość.

Czym guma jest szersza i grubsza, tym jej opór będzie większy. Gumy do ćwiczeń są w różnych kolorach, jednak wbrew panującej opinii kolory nie świadczą o ich oporze. Musimy dokładnie sprawdzać, aby dopasować gumę do swoich potrzeb.

Trening z taśmami do ćwiczeń angażuje wszystkie partie mięśniowe i z całą pewnością może zastąpić trening z hantlami. Gumy są tak samo wymagającym sprzętem do ćwiczeń, jednak ich opór doskonale nadaje się do wykorzystania na każdą partię ciała. Można wykonywać ćwiczenia wzmacniające, mięśnie ud, pośladków, ale także barków czy pleców. Może i gumy wyglądają bardzo niewinnie, ale jeden trening z ich użyciem pozwoli ocenić skuteczność.

5 popularnych przekąsek po treningu, które są tuczące
5 popularnych przekąsek po treningu, które są tuczące [6 zdjęć]

Kiedy po ciężkim treningu przychodzi czas na regeneracyjny posiłek, warto upewnić się, że sięgamy po...

zobacz galerię

2. Zalety ćwiczeń z gumą oporową

Ćwiczenia z gumą posiadają wiele zalet, należą do nich:

  • możliwość posiadania własnych gum i wykonywania treningu z ich pomocą wszędzie, są małe i z łatwością zmieszczą się do każdej torebki lub plecaka;
  • gumy do ćwiczeń są niedrogie, wręcz tanie, a niezwykle przydatne;
  • efektywne ćwiczenia, mięśnie są cały czas napięte podczas treningu;
  • mała inwazyjność, mniej kontuzji;
  • możliwość wzmocnienia i ujędrnienia mięśni i ciała;
  • wykonanie treningu rozciągającego

3. Przykładowe ćwiczenia z gumą oporową

Ćwiczenia z gumą nie należą do trudnych. Można je spokojnie wykonywać samodzielnie, Oto kilka ćwiczeń, które można wykonać z pomocą gum oporowych.

Ćwiczenie na ramiona – szukamy samego środka gumy, stajemy na nim w lekkim rozkroku. Początki gumy chwytamy w dłonie. Ramiona zgięte pod kątem 90° do przedramion i wykonujemy łączenie przedramion i powoli wznosimy ramiona ku górze, na wysokość barków. Powtarzamy 10 razy w 3 seriach.

Ćwiczenia na barki – siadamy w siadzie prostym. Zahaczamy o pięty środek gum, a ich końce chwytany w dłonie. Nogi proste w kolanach. Przyciągamy barki jak najbardziej łącząc łopatki, musimy czuć, że mięśnie nam pracują. Powtarzamy 10 razy w 3 seriach.

Ćwiczenie na mięśnie ud – zawiązujemy gumę, w taki sposób, aby jeszcze bardziej zwiększyć jej opór. W powstały otwór wkładamy nogi, a gumę utrzymujemy na wysokości kostek. Stajemy prosto, napinamy mięśnie brzucha, jedną nogę stabilnie utrzymujemy na podłożu, a druga delikatnie wykonuje ruch boczny ku górze. Musimy czuć opór, musi być trudno wykonać nam ćwiczenie, jednak im trudniej tym mięśnie lepiej pracują. Powtarzamy 12 razy w 3 seriach.

Ćwiczenie na mięśnie pośladków – podpieramy się dłońmi i kolanami o podłożę. Końce gumy do ćwiczeń zahaczamy o dłonie, jedna noga, a dokładnie śródstopie szuka środka gumy. W takiej pozycji można wykonywać odwodzenie nogi do góry. Góra, dół. Pamiętajmy o napiętym pośladku. Powtarzamy 12 razy w 3 seriach.

Ćwiczeń z pomocą gum jest naprawdę wiele. Można wykonywać dowolną kombinację, można łączyć ćwiczenia i doskonale wzmacniać mięśnie. Gumy do ćwiczeń sprawdzą się, aby wyrobić mięśnie barków, pleców ud, pośladków. Są przydatne do końcowego rozciągania mięśni, o którym nigdy nie powinniśmy zapominać.

4. Czym są taśmy TRX

Taśmy TRX różnią się od gum oporowych tym, że zwykle montuje się je do sufitu. Umożliwiają w ten sposób trening funkcjonalny z własną masą. Taśmy te przypominają pasy, które można łapać w dowolnych konfiguracjach. Dzięki treningom z taśmami trx szybko wysmuklimy ciało, poprawimy jędrność skóry, a także znacznie wzmocnimy mięśnie całego ciała.

5. Jak ćwiczyć z tasmami TRX

Ćwiczenia z taśmami trx są wymagające i z początku trudne do opanowania. Dlatego najlepiej jest skorzystać z porad trenera personalnego, który wytłumaczy nam jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia albo zapisać się na zajęcia z użyciem taśm trx.

Trening z taśmami trx jest innowacyjnym pomysłem, otóż taśmy trx podwieszone są do sufitu i swobodnie z niego zwisają. Wykonując ćwiczenia z taśmą trx, należy pokonywać opór i ciężar własnego ciała. Dlatego trening jest tak bardzo wymagający, gdyż praca z ciężarem własnego ciała nie należy do najłatwiejszych. Należy mieć także na uwadze, że na początku treningów z taśmą trx trudno jest złapać równowagę, dlatego większość początkujących osób ma problem z wykonywaniem ćwiczeń.

Ćwiczenia z taśmą trx angażują do pracy wszystkie mięśnie, łącznie z mięśniami głębokimi. Podczas treningu doskonale pracują: mięśnie brzucha, mięśnie pleców, mięśnie barków. Ćwiczenia z taśmą trx to doskonałe ćwiczenia na uda i pośladki. Ćwiczenia z taśmą trx doskonale wzmacniają kręgosłup i stawy.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

6. Przykładowe ćwiczenia z taśmą TRX

Ćwiczenia z taśmą trx nie mają żadnych ograniczeń. Ćwiczeń z taśmą trx jest naprawdę wiele. Możemy je dowolnie zmieniać i wymyślać – ważne by technika była poprawna.

Pompki – najpierw należy chwycić uchwyty w dłonie i ułożyć je na odpowiednim poziomie. Jeżeli jesteś osobą początkującą, to najlepiej będzie trzymać ręce powyżej pasa. Teraz wykonujemy parę kroków do tyłu, tak, aby uchwycić równowagę i rozłożyć ciężar ciała równo pomiędzy nogi i ręce. Wszystkie mięśnie powinny być napięte, a plecy wyprostowane. W tej pozycji uginamy łokcie i schodzimy niżej, tak by łokcie znalazły się na wysokości naszych uszu.

Przyciąganie nóg – stopy zahaczamy o uchwyty gum, w sposób najbardziej nam odpowiadający. Dłonie opierają się o podłoże. Wykonujemy pozycję „plank”. W tej pozycji przyciągamy złączone w kolanach nogi do klatki piersiowej.

Podpór bokiem – stopy podpieramy o uchwyty taśm trx. Następnie odwracamy się bokiem i podpieramy się jednym przedramieniem o twarde podłoże. Jeżeli nasza pozycja jest stabilna, to zaczynamy unosić tułów w górę i w dół, nie dotykając podłoża.

Przysiad na jednej nodze – chwytamy uchwyt w dwie ręce. Jedna noga nie styka się z podłożem, a na drugiej nodze wykonujemy pełny przysiad. Ciało musi być napięte, dzięki temu zachowamy równowagę.

Wszystkie te ćwiczenia z taśmą trx powinno się wykonać w 3 – 4 seriach, po 15 powtórzeń. Trening najlepiej wykonywać 3 razy w tygodniu.

7. Zalety ćwiczeń z taśmami TRX

Ćwiczenia z taśmą trx posiadają bardzo wiele zalet, do których można zaliczyć:

  • poprawę siły mięśniowej;
  • redukcję cellulitu;
  • poprawę napięcia oraz jędrności skóry;
  • lepszą równowagę i stabilizację ciała;
  • lepszą kondycję fizyczną;
  • stabilizację stawów;
  • szybkie spalanie kalorii.

Dzięki regularnym ćwiczeniom z taśmami trx zauważymy szybkie efekty, dzięki którym jeszcze chętniej będziemy wykonywali każdy trening. Pamiętajmy, że przed każdym treningiem należy wykonać rozgrzewkę, a po zakończonym treningu rozciąganie.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.